Kas ir Google PageRank (PR)?
Google PageRank jeb PR ir sarežģīta mājas lapu reitinga sistēma, ko izmanto Google meklētājs, lai novērtētu jebkuru internetā esošo mājas lapu.
Vienkāršā valodā runājot, ir novērojama kopsakarība starp mājas lapas reitingu un pozīciju Google meklēšanas rezultātos:
Jo kvalitatīvāka ir mājas lapa, jo augstāks ir tās PR un, jo augstāks ir tās PR, jo augstāk tā tiks novērtēta Google meklēšanas rezultātos.
Ar vārdu kvalitatīvāka vairāk jāsaprot atbilstība tēmai, atslēgvārdam un mājas lapas svars/autoritāte starp citām lapām (ienākošo linku skaits).
Katrai web projekta lapai Google PageRank var būt atšķirīgs un visu lapu PR veido domēna/galvenās lapas PR. To vieglāk ir saprast, ja iedomājamies, ka galvenās lapas PR ir viens liels ābols, kura šķēlītes tiek izmētātas pa visām pārējām mājas lapām. Kādai lapai lielāka šķēlīte, kādai mazāka. Dažreiz ir situācijas, kad šī galvenā lapa nemaz nav web projekta sākumlapa.
Galvenais faktors, kas ietekmē Google PageRank lielumu, ir linku skaits web vidē, kas norāda uz konkrēto mājas lapu. Tas ir ne tik galvenais faktors, bet gandrīz vai vienīgais.
PageRank cipari
Google PageRank lietotājiem ir izteikts skalā no 1 līdz 10 un vislabāk jebkuras mājas lapas PR var redzēt, lietojot Firefox spraudni Google Toolbar, kur PR ir attēlots uzskatāmā skalā. Tā gan nav patiesā PageRank vērtība, jo šie reālie cipari ir pavisam citi. Sekojošā tabulā var redzēt attiecības:
PageRank Google Toolbar
(no 1 līdz 10) |
Īstais PageRank |
0 |
0 .15 – 10 |
1 | 100 – 1,000 |
2 | 1,000 – 10 , 000 |
3 | 10,000 – 100,000 |
4 | 100,000 – 1,000,000 |
5 | 1,000,000 – 10,000,000 |
6 | 10,000,000 – 100,000,000 |
7 | 100,000,000 – 1,000,000,000 |
8 | 1,000,000,000 – 10,000,000,000 |
9 | 10,000,000,000 – 100,000,000,000 |
10 | 100,000,000,000 – 1,000,000,000,000 |
Pēc šī grafika arī ir ļoti labi redzams, kāpēc parasti web projekti ļoti ātri var panākt PageRank 4 līmeni, bet katru nākamo PR līmeni pacelt ir arvien sarežģītāk un sarežģītāk. Īstā PR pieaugums katrā nākamajā līmenī ir ievērojams.
Aptuvenā Google PageRank formula (absolūti precīzo zina tikai viena pati Google..) ir šāda:
PR(X) = (1-d) + d (PR(T1)/C(T1) + … + PR(Tn)/C(Tn))
kur PR(X) – lapas X Google PageRank,
d – amortizējošais faktors, kas ir lielumā no 0 līdz 1. Google parasti to nosakot 0.85 lielumā,
T1, Tn – lapas, kurās ir linki/saites uz lapu X,
C(T1), C(Tn) – linku uz lapu X skaits, kas ir lapā T
Taču šeit ir ļoti svarīgi saprast, ka, jo augstāks Google PageRank būs lapām T1, Tn un mazāk izejošo linku, jo labāk tas ietekmēs lapas X PageRank.
Piemēram,
Lapai T1 ir Google PageRank 7 un 50 izejošo linku. Savukārt lapai Tn arī ir PR 7, taču ir tikai 5 izejošie linki. No kuras lapas links lapai X būs vērtīgāks? Protams, ka no lapas Tn, jo tai izejošo linku ir mazāk, līdz ar to šī viena konkrētā linka uz lapu X spēks būs ievērojami lielāks.
PageRank dabiskā un mākslīgā celšana
Daudzi SEO speciālisti nodarbojas ar apzinātu PR audzēšanu vērtīgākām lapām. Veido linkus uz kādu konkrētu lapu, lai padarītu to par vairāk nozīmīgu nekā citas. Patiesībā bieži vien tas notiek dabiski, ja kādā resursā ir vērtīga informācija, tad uz šīs informācijas lapu citi web resursu īpašnieki paši veidos linkus.
Šajā apzinātajā PR audzēšanā konkrētām lapām bieži vien tiek izmantots arī nofollow atribūts. Vispār Google iestājas tikai par dabisku PR audzēšanu. Tas arī ir izskaidrojums, kāpēc relatīvi nesen tika veiktas izmaiņas nofollow atribūta faktoram PageRank aprēķina shēmā.
Īsumā sakot, nofollow atribūts liek Google robotam nesekot konkrētai saitei, kas atrodas lapā.
<a href="http://www.tavamajaslapa.lv/" rel="nofollow">Tava Mājas Lapa</a>
SEO speciālisti līdz šim (varbūt arī tagad, kas zin..) izmantoja šo atribūtu, jo tā PR "deva”, kas netika šajā linkā norādītajā lapā, automātiski pārgāja uz citiem linkiem, tādējādi tos padarot spēcīgākus. Pēc izmaiņām ir tā, ka šī PR "deva” vienkārši tiek zaudēta, tāpēc lietot nofollow atribūtu zūd jēga no PR audzēšanas viedokļa. Vairāk, detalizētāk par šīm nofollow atribūta izmaiņām ir runājis deni2s savā blogā.
Linkošana uz svarīgām lapām
Taču jebkurā gadījumā labu SEO rezultātu sasniegšanai, ir jāveido gan iekšējās, gan ārējās linkošanas politika. No mazāk svarīgām lapām jālinko uz svarīgākām iekš pašas mājas lapas un arī no ārējiem resursiem jāveido linki uz svarīgākajām lapām, tādējādi palielinot to vērtību.
Un ja Tu jautāsi, kāpēc tad parasti tomēr galvenajai lapai ir lielāks PR, tad atbilde ir vienkārši – parasti jau tomēr visas Tavas lapas linko uz galveno lapu, vai ne tā? Nu tad lūk, ja viena Tava svarīgā lapa, uz kuru Tu esi izveidojis daudzus linkus no ārējiem resursiem linko arī uz galveno lapu, otrā, trešā, tad tas summā veido lielāku PR nekā katra tā svarīgā lapa atsevišķi.
Tātad, darot labu darbu, optimizējot sava resursa svarīgās lapas, Tu netieši paaugustini visa domēna autoritāti, palielini galvenās lapas PR un citu lapu PR, uz kurām ir linki no šīs svarīgās lapas.