OptimizācijaOff-site faktori: saites un Google PageRank
Saites ir viens no nozīmīgākajiem faktoriem, kurus meklētājsistēmas ņem vērā meklēšanas algoritmos.
Korekta saišu veidošana
Kā jau tika minēts iepriekš rakstā par Google PageRank, saite lapā ir kā balss par lapu, uz kuru tiek saitēts. Tāpēc korekti veidotas saites ir ļoti būtiskas no SEO viedokļa (ne tikai Google meklētājsistēmai). Parasti saites (x)HTML dokumentā tiek veidotas šādi:<a href="http://www.domēna-vārds.lv/lapa.htm"
title="Saite uz to un to">Saite</a>
Tagad paskatīsimies, cik vienā šādā saitē ir faktori, kuri var ietekmēt lapas pozīciju meklētājsistēmu meklēšanas lapās:
<a href="http://www.domēna-vārds.lv/lapa.htm"
title="1. faktors">2. faktors</a>
Šādi faktori ir divi:
- faktors, kas ir
<a>
taga atribūtatitle
vērtība (kas ir tags, atribūts un tā vērtība var izlasīt xHTML pamācības 7.lekcijā); - faktors, kas ir (x)HTML elementa
<a>
saturs, jeb angliski to mēdz saukt par anchor text.
Piemēram, zemāk var aplūkot dažas saites, no pašas labākās, līdz pašai sliktākajai (no SEO viedokļa):
- <a href="http://www.domēna-vārds.lv/lapa.htm"
title="Atslēgvārds">Atslēgvārds</a> - <a href="http://www.domēna-vārds.lv/lapa.htm"
title="Atslēgvārds vārds">Atslēgvārds</a> - <a href="http://www.domēna-vārds.lv/lapa.htm"
title="vārds Atslēgvārds">Atslēgvārds</a> - <a href="http://www.domēna-vārds.lv/lapa.htm"
title="vārds Atslēgvārds vārds">Atslēgvārds</a> - <a href="http://www.domēna-vārds.lv/lapa.htm"
title="vārds">Atslēgvārds</a> - <a href="http://www.domēna-vārds.lv/lapa.htm">Atslēgvārds</a>
- <a href="http://www.domēna-vārds.lv/lapa.htm">Atslēgvārds vārds</a>
- <a href="http://www.domēna-vārds.lv/lapa.htm">vārds Atslēgvārds</a>
- <a href="http://www.domēna-vārds.lv/lapa.htm">vārds Atslēgvārds vārds</a>
- <a href="http://www.domēna-vārds.lv/lapa.htm">vārds</a>
Dažkārt cilvēki diezgan maldinoši uzskata, ka saitē ir vēl viens nozīmīgs faktors -
<a>
taga atribūta href
vērtība, tāpēc ir būtiski izvēlēties domēna vārdu ar iekļautu atslēgvārdu. Patiesībā tam iemesls ir 2. faktors jeb anchor text, jo bieži vien kā anchor text tiek izmantots domēna vārds vai saites URL adrese (tas pats, kas <a>
taga atribūta href
vērtībā):<a href="http://www.domēna-vārds.lv/lapa.htm"Cerams, ka tagad ir saprotams, kāpēc veidot saites ar tekstu "Klikšķini te" nav labi no SEO viedokļa - jo tādā veidā iesaitētā lapa iegūs priekšrocības, ja tā tiks meklēta pēc atslēgvārda "Klikšķini te", taču stipri apšaubu, ka "Klikšķini te" ir atslēgvārds, uz kuru būtu jācenšas optimizēt kāda lapa.
title="Atslēgvārds">http://www.domēna-vārds.lv/lapa.htm</a>
Citas lietas, kuras jāņem vērā veidojot saites:
- Jo saite ir augstāk (x)HTML dokumenta kodā, jo tai būs lielāka vērtība no SEO viedokļa;
- Jo vairāk saites būs vienā lapā, jo mazāka katrai no tām būs vērtība;
- Neizvietojiet vienā lapā pārāk daudz saites (vairāk par 100);
Tā kā saites veido mājaslapas navigāciju, bet būtiskākā informācija parasti ir lapas saturā, no lietojamības viedokļa (un arī no SEO viedokļa) iesaka lapas izvēlni (x)HTML kodā izvietot aiz satura. Ar CSS palīdzību to diezgan viegli var novietot nepieciešamajā vietā. (Lai gan no lietojamības viedokļa ir zināms arī pretējs viedoklis).
Google rel="nofollow"
atribūts
Ja uzmanīgi izlasījāt iepriekšējo rakstu par Google PageRank, tad
sapratāt, ka katra saite vairāk vai mazāk nodod Google PageRank tālāk
lapai, uz kuru tiek saitēts, un, jo vairāk Google PR tiek nodots tālāk,
jo mazāk paliek pašai lapai. Taču ir daži veidi, kā nodrošināt, ka
Google PageRank netiek nodots tālāk caur saiti. Viens no veidiem ir
(x)HTML tagam <a>
pievienot atribūtu rel
ar vērtību nofollow
. (x)HTML kodā tas izskatās šādi:<a href="http://www.domēna-vārds.lv/lapa.htm"
title="Saite uz to un to" rel="nofollow">Saite</a>
Ļoti noderīgi ir šo iespēju izmantot saitēm uz lapām, kurām nav nekādas vērtības no lietotāju (un tātad arī meklētājsistēmu) viedokļa. Piemēram, ja jūs esat izvietojuši saiti uz lapu, kurā jūs varat ielogoties, lai autorizētos savā lapā, tad domāju, ka šādai saitei droši var pievienot
rel="nofollow"
, lai saglabātu Google PR pašā lapā, nevis nevajadzīgi to nodot tālāk lapai, kurā nav pat neviena atslēgvārda.Pareizi izvietojot saites mājaslapas lapās un izmantojot
rel="nofollow"
,
var sadalīt pēc savas vēlēšanās pa lapām iekšējo mājaslapas Google PR
(neņemot vērā to, kas ienāk pateicoties saitēm no citām mājaslapām),
pastiprinot ar Google PR tās lapas, kuras ir optimizētas uz konkrētiem
atslēgvārdiem uz citu lapu rēķina.Supplemental Results Detector Tool (a.k.a. PageRankBot)
Kā jau iepriekš minēju, reālo lapas Google PR ir neiespējami izskaitļot, taču zināmu priekšstatu par to, kā tas sadalās mājaslapas lapās, var gūt izmantojot bezmaksas programmu "Supplemental Results Detector Tool (a.k.a. PageRankBot)".Supplemental Results Detector Tool (a.k.a. PageRankBot)
Nobeigumā
Lai iegūtu vairāk informācijas, kā matemātiski tiek rēķināts Google PageRank un kā visefektīvāk to sadalīt starp lapām, izmantojot saites, iesaku palasīt Ian Rogers rakstu "The Google Pagerank Algorithm and How It Works". Rakstā ir ļoti pamatoti ar uzskatāmām diagrammām un piemēriem paskaidrots, kas jādara, ja ir vēlme koncentrēt Google PR uz kādu vienu konkrētu lapu, un, kas jādara, lai Google PR pēc iespējas vienmērīgāk sadalīt pa visām mājaslapas lapām.Pareiza saišu veidošanas stratēģija, kopā ar
rel="nofollow"
izmantošanu, zināšanām par Google PR algoritmu un augstāk minēto programmu "Supplemental Results Detector Tool (a.k.a. PageRankBot)"
var izvērsties par ļoti spēcīgu ieroci, kā, izmantojot SEO, savai
mājaslapai vairāk apmeklētājus no nozīmīgākās meklētājsistēmas Google.Citi raksti latviešu valodā par saitēšanas tēmu:
- Sandis Vīksna: SEO 101 jaunatnei (24.10.2007)
- Artūrs Mednis: Search Engine Optimization (SEO) Case Study (10.01.2008)